donderdag 1 december 2016

Inspelen op wat we ter beschikking hebben


Interview met Gert Frederiks


We bereiken de grenzen van de aarde

‘Duidelijk is dat  de boundaries in de toekomst bepaald zullen worden door raw materials en door energy. Natuurlijke hulpbronnen zullen de beperkende factor worden. Waar het naar mijn idee om gaat is slimme concepten te bedenken zodat we optimaal omgaan met schaarse materialen en met energie. Dat we terug moeten, in de betekenis van genoegen nemen met minder, is niet mijn idee. We moeten slimmer worden, zodat we zó leren omspringen met de aarde dat we in onze huidige en toekomstige behoeften kunnen voorzien.

Om dat goed te leren is het nodig nu te investeren. Dat is dan investeren in de meest letterlijke betekenis van het woord, want het houdt in dat je geld, tijd en aandacht inversteert zonder dat je zeker kunt weten hoe de verdere ontwikkelingen zullen zijn. Zonder dat je weet of je voor de juiste weg kiest. Als je echter niet investeert wordt je ingehaald door de tijd. Op een gegeven moment zal de noodzaak om anders om te springen met de aarde en haar hulpbronnen zo groot zijn, dat het zeker gaat gebeuren. Maar op dat moment heb je als organisatie én als samenleving al veel kansen gemist. Je loopt dan achter de feiten aan.

Écht investeren houdt dus in dat je nu al keuzes maakt en dat je zorgt dat we ons nu al in die richting ontwikkelen. Zo kunnen we extreme situaties vóór zijn. Omdat je met veel onzekerheden te maken hebt bij dit soort investeringen, komt het aan op langetermijnvisie en op gut feel. Daar ga je op af om je keuze te maken.’



Als groot bedrijf zit je in de positie dat je echt een verschil kunt maken

Gert Frederiks over zijn bedrijf: ‘Als Teijin Aramid zitten we in een bijzondere positie. In mijn visie behoren wij deze grote investeringen te doen. Juist omdat we in de positie zijn om dat ook te kunnen. Daarom nemen wij het voortouw in nieuwe ontwikkelingen.

Sustainabillity zou als het goed is helemaal in de DNA van je bedrijf moeten zitten. Omdat we voortdurend leven met deze begrippen, zit het er bij het overgrote deel van onze medewerkers ook echt ingebakken. Ze weten het, ze voelen het en het weegt belangrijk mee in alle afwegingen. Bij een bedrijf als Teijin Aramid is dat al sinds decennia zo gegroeid. Juist omdat de chemische industrie al sinds lang met het imago van vervuiler kampt, hebben we daar al heel lang aandacht voor. Ons bestaansrecht, de licence to operate die we nodig hebben van onze stake-holders, moeten we verdienen door te laten zien dat we verantwoordelijk omspringen met de aarde en met veiligheid.’



De drive voor duurzaamheid verankeren in de maatschappij 

‘Het is mooi dat het binnen ons bedrijf zo sterk gevoeld en gedeeld wordt. Maar het is jammer dat dat besef niet ook breder in onze maatschappij op zo’n manier verankerd zit. Wat mij betreft zou op middelbare scholen dit besef en deze drive al heel nadrukkelijk aandacht moeten krijgen. Je zou eigenlijk aan een maatschappij moeten werken waar eenzelfde drive onder zit, zoals dat tot nu toe alleen nog het geval is binnen organisaties die op strategisch niveau met duurzaamheid bezig zijn.

Naast een bewuste focus op duurzaamheid is ook het beschikbaar hebben van juiste en volledige informatie belangrijk. Bewustzijn en informatie versterken elkaar over en weer.‘



Een voorbeeld uit de praktijk van Teijin Aramid: ‘We hebben een systeem dat er voor zorgt dat we eco-efficiency analyses kunnen uitvoeren op ons product. Je meet dan het effect op de aarde van de verschillende ingrediënten die je product ín gaan. Dan kijk je dus naar het hele productieproces. Tevens kijkt het systeem naar het gebruik van het product. Ook daarvan wordt het effect op de aarde gemeten. Je meet dus zo compleet mogelijk wat het de aarde kost om dit product te kunnen maken en te gebruiken. Aan de andere kant wordt ook meetbaar gemaakt wat het aan waarde oplevert om dit product te gebruiken.

Ons product, Twaron, heeft als eigenschappen dat het supersterk is, heel lang meegaat en superlicht is. Als je dit product gebruikt in onderdelen van bijvoorbeeld optische kabels dan gaan die dus langer mee. Tevens zijn ze lichter van gewicht, waardoor je minder energie verbruikt bij transport etc. Je kunt dus uitrekenen wat het voordelig effect voor de aarde is van Twaron ten opzicht van bijvoorbeeld metaal. Het is zeer complex om dit te meten. Deze meetmethode wordt steeds verder verbeterd. Deze kennis, bewerkt middels een zeer geavanceerde methode, is noodzakelijk voor duurzame besluitvorming. Het is de enige manier om te kunnen weten wat de meest duurzame keuze is.


Het gaat goed met je bedrijf als je zo veel mogelijk waarde kunt creëren

Mijn bedrijfsfilolofie is “Het gaat goed met je bedrijf als je zoveel mogelijk waarde kunt creëren”.  Dat houdt voor ons in dat we zorgen dat ons product en ons productieproces zo goed mogelijk zijn én dat we ons product in zoveel mogelijk toepassingen gebruikt zien worden waar dat nuttig is.

Om ons voortdurend te blijven ontwikkelen in het vinden van nieuwe sustainable solutions hebben we een powered workforce. Het motto dat daar onder ligt is PURE. PURE staat voor:

.             Passion (we werken vanuit passie)
.             Unity (we zien dat we onderling verbonden zijn, binnen ons bedrijf, met onze relaties en met 
              aarde)
.             Respect (daarbij gaat het om respect voor individuen, voor waarden en voor de aarde)
.             Excellence (we streven ernaar steeds beter te worden in wat we doen).’



Smart solutions om ons aan te passen aan de draagkracht van de aarde

‘Met smart solutions bedoel ik dat je inspeelt op wat we tot onze beschikking hebben. Je stemt je productieproces af op het gebruiken van datgene waar je over kunt beschikken. De overheid heeft daar een belangrijke rol in, zij dient dat te stimuleren en te reguleren. Er is binnen veel bedrijven echt wel drive om sustainabillity heel serieus te nemen. Het zit immers intrinsiek in mensen. Bovendien weet je dat het voortbestaan van je bedrijf er van afhankelijk is. Maar die drive binnen bedrijven kan aangevuld en versterkt worden met de juiste mate van druk en financiële prikkels. Dan gaan die twee drijfveren hand in hand. Dat soort prikkels kunnen helpen om sustainability ook gemakkelijker winstgevend te maken. Dat is de meest stimulerende factor. Dan gaan de ontwikkelingen het snelst en bereik je het meest.

Op dit moment zie je dat de politiek dat niet als eerste prioriteit heeft. Ik begrijp dat ook. In het bedrijfsleven heb je dat ook. In periodes van crisis is het veel moeilijker om de lange termijn voorop te stellen. De korte termijn vraagt dan onmiddellijk om maatregelen. Hoewel het uiteindelijk niet de sterkste positie is die je daarmee kiest, is het wel begrijpelijk en logisch dat we dan soms voor de korte termijn kiezen. Je ziet dat nu in de politiek. Ik ga er echter vanuit dat dat maar een korte dip is in de aandacht voor duurzaamheid. Het besef is er daar ook wel.


Duurzaamheid zal de standaard worden

In de toekomst zal duurzaamheid niet meer weg te denken zijn uit welk onderdeel van onze samenleving dan ook. Dat gaat sowieso gebeuren. De wegwerpcultuur die we nu hebben is onhoudbaar. Denk aan de uitspraak van Gandhi: “We did not inherit this world from our forefathers - rather, we have borrowed it from our children”. Dat is een heel interessante maatstaf voor ons handelen nu. Als je die maatstaf hanteert, dan kom je tot heel andere conclusies over zaken die we nu nog normaal vinden en die ook wettelijk toegestaan zijn.

Het valt me op dat de consument nu geen echte informatie heeft over de effecten op de aarde van de producten die hij koopt. Je ziet dat al wel op enkele specifieke producten, maar als je kunt kiezen tussen het ene en het andere potje pindakaas dan heb je niet de informatie wat beide producten voor impact op de aarde en op de mensheid hebben. Om die informatie wel te kunnen geeven is heel, heel complex. Maar ik denk wel dat we die kant op moeten. Je werkt dan aan bewustwording bij en informeren van de consument. Als de consument op die manier wijzer wordt gemaakt, en middels heel eenvoudige, begrijpelijke informatie inzicht krijgt in die impact, zal dat weer z’n invloed hebben op de politiek en op bedrijven.’


Interview 2013 t.b.v. het boek 'Onze economie opnieuw uitvinden'. 

Gert Frederiks  is CEO & President van Teijin Aramid BV.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten